Kiszonki to zdrowie – kilka słów o ogórkach kiszonych

Kup kiszone ogórki.

Na kanapce, w sałatce warzywnej, w zupie lub w formie dodatku do drugiego dania – kwaszone ogórki w polskiej kuchni spożywamy częściej aniżeli chcielibyśmy przyznać. Nas to nie dziwi, bowiem kiszone warzywa są równie zdrowe, co smakowite.

Kwaszone ogórki – z ząbkami czosnku, koprem bądź z innymi dodatkami

Kiszone ogórki to warzywa, które wystawiono na działanie procesu fermentacji. Ich zrobienie jest dość proste. Stosuje się do tego pojemne gliniane garnki bądź drewniane beczki, w których surowe ogórki zalewa się słoną wodą, a następnie stawia się je na nie mniej niż czternaście dni w chłodnym miejscuna tak długo, aż fermentacja mlekowa zakwasi zawartość. Amatorzy mało kwaśnych kiszonek mogą przystąpić do konsumpcji ogórków już po paru dniach – ogórki tego rodzaju to ogórki „małosolne”. W najprostszym przepisie do solanki wraz z ogórkami dodaje się czosnek i koper, jednakże walory smakowe kwaszonych ogórków można wzbogacić również różnymi przyprawami, np. cząstkami chrzanu, liśćmi laurowymi lub ziarnami gorczycy. Naturalnie nie wszyscy mają czas ani dostatecznie miejsca w kuchni, by samemu przygotowywać takie kiszonki. Nie każdy posiada także piwnicę albo spiżarkę, w której może gromadzić żywność w większych ilościach. Nie znaczy to jednakże, że musimy odmówić sobie spożywania ogórków kiszonych – w dowolnym momencie możemy kupić je w sklepie na wagę bądź w poręcznych opakowaniach, np. w kubełkach z rączką czy też w woreczkach z folii, które bez trudu zmieszczą się w lodówce.

Czy powinno się jeść kwaszone ogórki?

Od setek lat panuje przekonanie, iż sfermentowane warzywa zbawiennie wpływają na nasz organizm. I nie jest to nieprawdą, bo wespół z kwaszonkami konsumujemy dobroczynne bakterie, które obniżają pH przewodów pokarmowych oraz korzystnie oddziałują na ich florę, wspierając tym samym procesy trawienne. Lecz na tym nie koniec! Ogórki kwaszone są niskokaloryczne (to ledwie 12 kilokalorii w 100 g), a przy tym zawierają między innymi witaminę C, K1 i D, witaminy z grupy B oraz mnóstwo składników odżywczych istotnych dla prawidłowego działania organizmu, to np. magnez, wapń, żelazo, cynk czy fosfor. A co z sokiem z kiszonych ogórków? Jeżeli uwielbiamy kwaskowate smaki, rekomendujemy nie wyrzucać go po spożyciu warzyw, tylko go wypić bądź dodać do zupy ogórkowej, gdyż w czasie kiszenia składniki odżywcze przechodzą po części do zalewy. Trzeba jednak zaznaczyć, na kwaszonki powinny uważać osoby z nadciśnieniem – w kiszonkach może znajdować się bowiem duża ilość soli.

Dane teleadresowe:
"ARTMAN" spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k.
Niedomicka 47
33-132 Niedomice

Mob.: +48 669 997 776
E-mail: [email protected]